• OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • 25.11.14, 08:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Teist põlve kullassepp

Tartlane Riho Nõmmoja pole päevagi muud kui kullassepa tööd teinud – ametit hakkas ta omandama juba koolipoisina isa kõrvalt ning üheksa aastat tagasi võttis üle isa asutatud ja isa nime kandva äriühingu.
Kullassepp Riho Nõmmoja.
  • Kullassepp Riho Nõmmoja. Foto: Väinu Rozental
Taust
Mis on kiire kasvu põhjused?Aastatel 2010-2012 kasvas OÜ Kullassepp Karl ärikasum 4,59 ja käive 1,71 korda.
1. Oma pood. Tartus Tasku keskuses 2008. aasta suvel avatud kaupluse City Gold müük on igal aastal jõudsalt kasvanud. Juveelitoodete ja kellade müük annab OÜ Kullassepp Karl käibest üle poole. Omatoodangu osa on umbes kolmandik.2. Tootedisain. Oma kauplus on hea ja operatiivne tagasiside allikas. Kullassepafirma juht Riho Nõmmoja jälgib pidevalt, millised mudelid parasjagu hästi müüvad ning sellest lähtudes disainib uusi mudeleid. Kui aga näiteks mingis suuruses sõrmused on kaupluses otsa saanud, saab firma neid kiirelt juurde teha ega pea ehet mujalt tellima.3. Materjalivalik. Ehteid tehakse peamiselt kas kullast või hõbedast, iga mudeli puhul tuleb leida sobilik väärismetall. Mida enam on ehtes kulda, seda kallim on ehte hind. Massiivset, 10-grammist kuldsõrmust on raskem müüa, sest selle hind on tavatarbija jaoks kallis. Gramm puhast kulda maksab maailmaturul praegu umbes 30 eurot ja gramm puhast hõbedat 40-50 eurosenti.
Kuld- ja hõbeehteid valmistav OÜ Kullassepp Karl on poeg Riho Nõmmoja käe all hästi edenenud, tänavuses Gaselli TOPis oli ettevõte 704. kohal.
Riho Nõmmoja võiks tinglikult pidada sepaks neljandat põlve. Tema vaarisa oli omal ajal Alatskivi mõisa sepp ja vanaisa töötas mõnda aega Vanemuise teatris puusepana. Isa Karl Nõmmoja hakkas kullassepana tööle 1976. aastal, 1994. aasta lõpus asutas ta firma OÜ Kullassepp Karl, mis tegutseb Tartus ühes eramus tänaseni.
„See ei olnud niimoodi, et ühel päeval läksin isa juurde töökotta ja hakkasin tööle,“ räägib Riho Nõmmoja. „Alguses tasapisi aitasin isa ja niimoodi ma tema kõrvalt õppisin ametit. Ja natuke teenisin ka taskuraha.“
Esimesed päris oma valmistatud ehted olid kullast ja hõbedast kõrvarõngad, mida kutsuti mustlasteks. Need eri suurustega rõngastest ja tühjadest torukestest kokkujoodetud ehted olid omal ajal väga popid. „Selliseid kõrvarõngaid sai tehtud päris palju ja kauplustesse müüki viidud,“ meenutab Riho Nõmmoja.
 
Kommentaar
Jevgeni Kampus, ASi Sangla Juveelisalong omanik ja juht:
 Riho Nõmmojaga koostöö sai algse tõuke sellest, et ma tunnen hästi tema isa Karli –  töötasime Karliga omal ajal tootmiskoondises Ühendus kullasseppadena, mina Tallinnas ja tema Tartus.
Minu ja Riho Nõmmoja firmad on sarnased, mõlemad toodame ning müüme ehteid. Meie tooted on müügil Tartus ja nende omad meie kauplustes Tallinnas. Me ei ole konkurendid, me nimetame end kolleegideks, kes teevad koostööd. Kahe tootja ühistöös avaldub sünergia – ühelt poolt minu elukogemus ja teiselt poolt Riho nooruslik entusiasm.
Riho on noor mees, kes pidevalt püüab leida uusi tehnilisi lahendusi. Kõik lahendused pole jõudnud kahjuks turule, sest üksi tehes napib tal jõudu. Seepärast on meil teoksil mitmed ühisprojektid. Näiteks minu disainitud sõrmus, millest Riho teeb 3D mudeli. Me tahame teha sellest mudelist ehte, mis meeldiks konkreetsele kliendile ja võib-olla ka teistele klientidele. Tegu on erilise, seest tühja ja mustrilise kihlasõrmusega.
Ruumi võiks olla rohkem
Ametlikult sai Rihost kullasepafirma omanik 2006. aasta algul. Enne seda ehitas ta elumajale kahekorruselise juurdeehituse oma töökoja tarbeks. Alumisel korrusel suuremas tööruumis on kolm töökohta kullasseppadele ja kitsukest keerdtreppi pidi pääseb ülemisse väiksemasse ruumi, kus toimetab firmaomanik ise.
„Ruumi võiks muidugi poole rohkem olla,“ kurdab Riho Nõmmoja. „Kõik seinaääred on seadmeid ja asju täis. Kui midagi vajalikku veel tahaks juurde osta, pole kohta, kuhu seda panna.“ Kaks aastat tagasi Itaaliast ostetud täisautomaatne vaakumsurvevalu seade asubki seetõttu lausa keset tööruumi.
Nõmmoja kinnitusel ei tegele tema firma mitte käsitööga vaid ikka väiketootmisega. „Igast ehtemudelist teeme tiraaži, mõnest paarkümmend ja mõnest paarsada,“ selgitab ta. „Tiraaž sõltub sellest, kui hästi mudel müüb. Otse tellija kavandi järgi oleme ehteid vähe teinud. Oleme teinud ka allhanget ehk et mingi teine firma tellib meilt valmistamise ja annab ette oma disaini.“
Kõik OÜ Kullassepp Karl ehtemudelid on disaininud Riho Nõmmoja. Firma kasutab oma ehetel nimemärgist KN, Soomes turustatavatele ehetele on sisse löödud Soomes registreeritud nimemärgis RJ. Selle aasta lõpus tuleb firma turule uue kaubamärgiga Charlowe. Eesmärk on uue brändiga minna väljapoole Eestit.
Ühe seni suurima investeeringu, üle paarisaja tuhande euro on Riho Nõmmoja teinud oma kauplusse City Gold, mis asub Tartus Tasku keskuses. „Eks ma vaatan ikka Tallinna suunas ka, aga päris oma kauplust pole pealinnas veel avanud,“ lausub ta. Tallinnas müüb Kullassepp Karli ehteid koostööpartner, samuti on firmal edasimüüjad Pärnus, Rakveres ja Viljandis.
 
Riho Nõmmoja unistus
Loodan, et meie uus kaubamärk Charlowe realiseerub hästi ja saab meie praeguste ning potentsiaalsete klientide juures tuntuks. Tuleme uue kaubamärgiga turule selle aasta lõpus, eesmärk on minna selle brändiga ka Eestist väljapoole. Me pole oma praegusele kaubamärgile Kullassepp Karlile reklaami teinud, aga uut kaubamärki on plaanis reklaamida. Kaup on väärtuslikum, kui sellele saab mingi loo juurde rääkida. Charlowe puhul rõhutame, et see on isalt pojale pärandatud ehtekunsti meisterlikkuse sümbol.
Konkurents on kõva
Riho Nõmmoja sõnul on konkurents eheteturul väga suur. „Ehe on väikene asi, mida saab e-poe kaudu tellida ükskõik kust maailma otsast,“ seletab ta. „Maailmas on kümneid tuhandeid ettevõtteid, mis ehteid toodavad. Näiteks Itaalias ja Türgis on juveelitööstus hästi arenenud, ka Soomes tegeldakse ehete tootmisega tunduvalt aktiivsemalt kui Eestis.“
Kui Soomes Lahtis on kutsekool, kus ühe erialana õpetatakse välja kullasseppi, siis Eestis saab seda ametit peaasjalikult õppida ettevõttes koha peal meistri käe all. Kõik kolm Kullasepp Karlis töötavat kullasseppa on Riho Nõmmoja ise välja õpetanud. „Meiesuguses väikeettevõttes peaks igaüks oskama teha peaaegu kõike, aga oskuste omandamine võtab kaua aega,“ ütleb Nõmmoja. „Seepärast on oluline tööprotsessi organiseerimine. Mida põhjalikumalt oled kõik läbi mõelnud ja mida lihtsamaks tööprotsessid teed, seda paremini töö laabub.“
Tütarlaste seas on küllaltki populaarne kanda omavalmistatud kõrvarõngaid – vajalikke jublakaid on müügil tohutult palju ja need on odavad. Kas selline trend ei võta kuld- ja hõbekõrvarõngaste tootjatelt leiba ära? „Vastupidi, see tekitab huvi ehete vastu,“ vastab Nõmmoja. „Algul teeb ise mõned kõrvarõngad ja hiljem läheb ja ostab poest kallimaid ehteid juurde.“
Nõmmoja lisab, et kui nõukogude ajal kandsid kõrvarõngaid peamiselt venelannad, siis nüüd on kõrvarõngaste tarbimine plahvatuslikult kasvanud. „Peaaegu kõik naised kannavad kõrvarõngaid,“ märgib ta. „Vanasti ei tohtinud tütarlapsed koolis end ehtida, nüüd on kõrvarõngad isegi lasteaiaealistel plikatirtsudel. Ja mehed on ennast rohkem ehtima hakanud.“
 
Kullassepa kolm soovitust
 1. Sea kõrged eesmärgid. Eestlaste palgad on soomlaste omast väiksemad. Seega on arenguruumi igas firmas palju. Tuleb oma asju paremini teha ja veel paremini teha. Keegi juhtimisguru on öelnud, et tuleb hästi kõrgele sihtida. Mida kõrgemale sihid, seda kaugemale lendad.
2. Kasuta tööaega efektiivselt. See ei tähenda seda, et hakkad rohkem rabelema. Pigem see, et tehtust oleks rohkem tolku. Paraku saad sellest aru alles hiljem – teed mingi töö ära ja võib-olla alles aasta pärast selgub, kas sellel oli üldse mõtet või ei olnud. Mina disainin ja valmistan ehte, aga kui see hästi ei müü, on see olnud tühi töö. Samas kui üldse midagi ei tee, siis ei saa ka midagi.
3. Viimistle tööprotsesse. Kui lased tööprotsessidel omavoolu minna, ei tule lõpptulemus selline nagu soovid. Tööprotsess sõltub miljonist nüansist. Sa pead kogu protsessi üksipulgi üle vaatama, kus ja kuidas teha. Selle käigus selgub ka, mida tuleks muuta, ja järgmise ringiga tuleb muutmist vajavad asjad juba teistmoodi teha. See on pidev protsess ja paljuski käib see katse-eksimuse meetodil, sest tahes tahtmata kõike ette ei näe.
 
Mis on mis
OÜ Kullassepp Karl
Asutatud 11.11.1994.Asutaja Karl Nõmmoja (kullassepp aastast 1976, praegu pensionil).Tegevjuht Riho Nõmmoja, Karl Nõmmoja poeg.Toodab ja müüb väärismetallist ehteid, teeb graveerimistöid.Omanik on Riho Nõmmoja läbi OÜ Juvelex.Gaselli TOPis 704. kohal (2007. aastal 1623. kohal).Kaubamärk Kullassepp Karl, Eestis kasutab ehetel nimemärgist KN ja Soomes nimemärgist RJ.Toodangut müüakse Tartus, Tallinnas, Pärnus, Rakveres ja Viljandis.2013. aasta käive oli 428 319 eurot ja kasum oli 63 843 eurot.Töötajaid 7.2006 algus – Riho Nõmmoja võttis isalt Karl Nõmmojalt firma üle.2006-2008 – omas Tartus müügiletti Antoniuse Gildis.2008 august – avas Tartus Tasku keskuses oma kaupluse City Gold.2010 – osaleti Helsingis rahvusvahelisel juveelimessil Gold Silver Watch.2012 – soetati vaakumsurvevalu automaatseade ja 3D printer.2014 – alustas Soomes müüki palgatud müügimehe kaudu.2014 lõpp – turule tuleb uus kaubamärk Charlowe.Riho Nõmmoja on lõpetanud Tartu täiskasvanute gümnaasiumi ja õppinud neli aastat Audentese Ülikoolis finantsjuhtimist.
Allikas: OÜ Kullassepp Karl, Äripäev
 
Milline vanasõna teie tegevust kõige paremini iseloomustab?
Riho Nõmmoja, OÜ Kullassepp Karl omanik ja tegevjuht:
Kauple kui juut, maksa kui saks. Sa võid kaubelda hinna üle, aga kui läheb maksmiseks, tuleb arved ära maksta õigel ajal ehk nii nagu on kokku lepitud.

Seotud lood

Uudised
  • 16.02.15, 08:30
Gasell soovitab: sihi kõrgele
Äripäev kirjutas eelmisel aastal kaks korda kuus kiiresti arenevatest ettevõtetest. Loe, milliseid soovitusi jagas Tartu gasellfirma juht Riho Nõmmoja algavale ettevõtjale, ning millest gaselliloo kangelane unistab.
Uudised
  • 25.02.15, 09:38
Ohtlikud jäätmed tõid Tartu meestele õitsengu
Kursusevennad TPI-kooli päevilt, mehaanikainsenerid Jüri Epler ja Janis Lorenz asutasid 24 aastat tagasi Tartus endanimelise firma ja võtsid rendile tollal Baltimaade esimese naftasaaduste jääkide põletusahju.
Uudised
  • 27.11.14, 08:48
Lennudispetšer maandus ehituses
Edu saavutamiseks tuleb seada kõrge latt ja tõsta pidevalt taset, mida on lihtsam teha kriisi ajal, on veendunud ehitusfirma Karso Ehitus OÜ omanik Sergei Gladkov.
  • ST
Sisuturundus
  • 26.09.24, 14:38
Tele2 näide: põlvkondade vastandamine tööelus edasi ei vii, oluline on leida ühisosa
Palju räägitakse kääridest generatsioonide vahel, tunduvalt vähem aga erinevate põlvkondade ühisosast. Edukaks koostoimimiseks ja tulemuste saavutamiseks on hädavajalik koostöö, ent kuidas tagada selle viljakus, kui inimesed hindavad üksteist vanuse järgi? Tele2 personalivaldkonna juht Helena Viiroja ja personalipartner Kerli Möldre räägivad, kuidas on neil lahendatud põlvkondade erinevuse küsimus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele